نورگیر آینه ای - سیستم دو آینه ای

نور خورشید بهترین منبع نور طبیعی است که بهره گیری از آن تاثیر مستقیمی بر سلامتی اشخاص دارد. نور خورشید باعث ترشح  هورمون سروتونین که منجر به افزایش شادی و افزایش کیفیت خواب می گردد. افرادی که در معرض نور خورشید قرار دارند خوشبین تر هستند و انرژی بیشتری از لحاظ روحی برای انجام فعالیت های روزانه دارند. با گسترش شهرنشینی و افزایش طبقات در ساختمان ها، نوررسانی به طبقات پایین در ساختمان ها به یک مشکل تبدیل شده است. به صورتی که در ساختمان های بیش از سه طبقه حتی با وجود نورگیر نیز رساندن نور خورشید به طبقات پایین تر مشکل است.

برای حل این مشکل، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. استفاده از سیستمهای نورگیر هوشمند خورشیدی راه حلی مناسب برای این مشکل است. نورگیر آینه ای روشنا  بر روی پشت بام نصب می گردد  و با رهگیری نور خورشید، از طریق نورگیر،  نور را به طبقات پایین ساختمان بازتاب می دهد.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی مزایای سیستم نورگیر هوشمند خورشیدی چند آینه ای(روشنا110) نسبت به سیستم های تک آینه ای( روشنا220)  بپردازیم :

سيستم نورگير هوشمند خورشيدي چند آینه ای چیست؟

سيستم نورگير هوشمند خورشيدي چند آينه اي، علاوه بر پنل آینه ای هوشمند، يك يا دو پنل ثابت دارد. پنل آینه ای هوشمند با استفاده از سیستم هوشمند دو محوره در طول روز نور خورشید را رهگیری میکند و به سمت آینه های ثابت منعکس میکند و آینه های ثابت نور خورشید را به طبقات پایین ساختمان منتقل می کنند.

 

 

نورگیر آینه ای - سیستم دو آینه ای شکل 1 نورگیر دو آینه ای روشنا

 

 

مزایای سيستم نورگير هوشمند خورشيدي چند آینه ای:
مزایای نورگیر خورشیدی چند آینه ای نسبت به سیستم های مشابه مواردی از جمله آزادی عمل بیشتر در رهگیری نور خورشید، ابعاد آینه‌های بزرگتر، سیستم فیدبک آنلاین (بازخورد آنلاین) و … می باشد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

الف. آزادی عمل بیشتر در رهگیری نور خورشید در سیستم های چند آینه ای نسبت به سیستم های تک آینه ای:

سیستم نورگیر هوشمند خورشیدی روشنا110(چند آینه ای)  با استفاده از آینه هوشمند متحرک، قادر است نور خورشید را در موقعیت های مختلف رهگیری کند. خورشید در طول روز و در فصول مختلف در راستای غربی-شرقی و ارتفاعی حرکت می کند. بنابراین سیستم رهگیری نور خورشید باید بتواند در موقعیت های مختلف نورخورشید را رهگیری و منتقل نماید.این موضوع باعث می شود سیستم تقریبا از ابتدای صبح تا نزدیک غروب خورشید، نور خورشید را به داخل نورگیر بفرستد.

در سیستم چند آینه ای، آینه متحرک به صورت آزادانه می تواند در زوایای مختلف چرخش و نور خورشید را انتقال دهد. در سیستم تک آینه ای، تنها آینه موجود عملیات رهگیری نور خورشید(در بالا) و انتقال نور خورشید به پایین را به صورت همزمان انجام می دهد. این امر مستلزم آن است تا زاویه این آینه همیشه به سمت پایین نورگیر باشد تا بتواند نور را به طبقات پایین منتقل کند. به طور مثال هر چه خورشید در ارتفاع  بالاتری نسبت به افق قرارگیرد، نور منتقل شده به طبقات پایین کاهش پیدا می کند. به این صورت در سیستم تک آینه ای بیشترین عملکرد در فصول پاییز و زمستان و در اوایل و انتهای روز می باشد و در زمان های زیادی از روز و شش ماهه ابتدایی سال حجم انتقال نور به واسطه ارتفاع خورشید در حداقل اندازه ممکن می باشد.

این درحالی است که در سیستم چند آینه ای محدودیت خاصی در نور منتقل شده به پایین وجود ندارد و نور منتقل شده در طول روز و فصول مختلف دارای نسبت و اندازه تقریبا ثابتی می باشد. این موضوع یکی از مهمترین مزیتهای نورگیرچند آینه ای روشنا نسبت به محصولات مشابه است. در سیستم تک آینه ای به دلیل موضوع مطرح شده در بالا، نور بازتاب شده به طور متوسط کمتر از نصف ارتفاع پنل آینه ای می باشد. یعنی اگر در سیستم روشنا 110 با پنل متحرک یک متری، یک متر نور به پایین منتقل شود، این موضوع در روشنا 220 و سیستم های مشابه کمتر از 50 سانت می باشد.

 

 

نورگیر آینه ای هوشمند نور خورشید را رهگیری و به طبقات پایین ساختمان های کم نور هدایت می کند

شکل2 سیستم آینه خورشیدی جایگزین لوله خورشیدی انعکاس نور آفتاب به طبقات پایین آپارتمان هاب

ب.ابعاد آینه‌های بزرگتر:

یکی دیگر از مزایای نورگیر خورشیدی چند آینه ای (روشنا 110)  استفاده از آینه های با ابعاد بزرگتر و مقدار نوردهی بیشتر نسبت به سایر سیستم ها می باشد. در نتیجه، نور بیشتری به فضاهای تاریک ساختمان انتقال می یابد و روشنایی بیشتری به واحدهای پایینی منتقل می شود.

ج. دارای سیستم فیدبک آنلاین (بازخورد آنلاین)

سیستم روشنا 110 با استفاده از سنسورهای نوری، رهگیری نور خورشید را به صورت برخط انجام می دهد و با استفاده ار سیستم بازخورد، در هر لحظه حرکت آینه متحرک را بررسی میکند و حرکت پنل آینه ای را در صورت نیاز اصلاح مینماید. سیستم بازخورد آنلاین بر خلاف سیستم های مشابه در صورت قطع برق، خرابی باتری، برهم خوردن تنظیمات تاریخ و…. نیز عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد و وابستگی خاصی به این تجهیزات ندارد.

د. زمان  نوردهی بیشتر سیستم چند آینه ای نسبت به سیستم تک آینه ای:

به واسطه آینه هوشمند، سیستم روشنا تقریبا از ابتدای صبح تا نزدیک غروب خورشید، نور خورشید را به داخل نورگیر میفرستد.

ه. الگوریتم تشخیص وضعیت ابری:

با ابری شدن هوا و کاهش نور خورشید، سنسور هوشمند نوری نصب شده سیستم را در وضعیت ابری قرار میدهد.

و. امکان انتقال نور به چندین طبقه ساختمان با نصب یک سیستم( پوشش دهی تعداد طبقات در سیستم روشنا220):

به دلیل ابعاد بزرگتر نور بازتاب شده از سیستم چند آینه ای می توان بوسیله نور بازتاب شده به داخل نورگیر و هدایت آن بر روی ردیف پنجره های داخل نورگیر همزمان اتاق های تاریک چندین طبقه را روشن نمود.

ز. صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی:

به این دلیل که در برخی ساختمانهای دارای نورگیر، در طول روز نیز ساکنین برای روشن کردن اتاق ها نیاز به استفاده از لامپ دارند، با افزایش تعداد ساعات انتقال نور به داخل ساختمان نیاز به استفاده از چراغ در طول روز بسیار کاهش میابد و مصرف انرژی کم میشود.

ح. صرفه بیشتر اقتصادی( با خرید یک سیستم تا  سه برابر نور دریافت می کنید)

ط. طراحی بهینه برای تحمل باد تا 100 کیلومتر بر ساعت

ی. پوشش مقاوم در برابر باد، باران و…


سيستم نورگير هوشمند خورشيدي چند آینه ای يك گزینه مناسب برای تبدیل واحدهای کم نور ساختمان به واحدهای با نور عالیست. استفاده از این سیستم علاوه بر افزایش ارزش ریالی واحدهای ساختمان به افزایش سلامت روحی افراد ساکن ساختمان نیز کمک میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *