سیستم دو آینه ای نورگیر هوشمند روشنا

مقدمه

برخی از باستان شناسان بر این باورند که در مصر باستان برای روشن سازی مقبره های فراعنه که در عمق زمین قرار دارند از صفحات آینه ای استفاده می کردند. این صفحات از جنس مس و براق بوده اند. آنها نور را بوسیله این صفحات بازتاب دهنده به درون مقبره ها میفرستادند.

انتقال نور در مقبره فراعنه مصر با آینه

             شکل 1 استفاده از آینه برای نوردهی در مقبره فراعنه در مصر باستان

امروزه هم برای انتقال نور از آینه در مکان های مختلف استفاده می شود. استفاده از آینه در نیروگاه های برق خورشیدی یا CST یکی از این موارد است. لوله های نوری از دیگر مواردی است که از بازتاب نور با استفاده از مواد براق برای انتقال نور استفاده میکند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لوله های نوری به این صفحه مراجعه نمایید.

لوله نوری

                       شکل 2 دریافت کننده نور در لوله نوری

نورگیر هوشمند خورشیدی نیز از جمله سیستم هایی است که از بازتاب نور برای نوردهی به نقاط تاریک ساختمان های بلند مرتبه استفاده میکند.

نورگیر روشنا، جدیدترین سیستم انتقال نور به فضاهای تاریک ساختمان

نورگیر روشنا از جمله سیستم هایی است که برای انتقال نور به فضاهای تاریک ساختمان مثل اتاق ها، راه پله ها و …  استفاده میشود. بلند مرتبه سازی و کاهش ابعاد پاسیو در ساختمان ها باعث تاریک شدن برخی از نقاط ساختمان ها میشوند.

نورگیر روشنا یک سیستم هوشمند مبتنی بر بازتاب نور خورشید است که بر اساس معماری ساختمان های ایران طراحی شده است. این سیستم از یک آینه هوشمند متحرک و یک یا دو آینه ثابت تشکیل شده است. روشنا مانند گل آفتابگردان و به صورت هوشمند نور خورشید را رهگیری و  بوسیله آینه به داخل پاسیو یا نورگیر هدایت میکند و باعث انتقال نور طبیعی به قسمت های تاریک ساختمان میشود.

گل آفتابگردان

شکل 3 گل آفتابگردان

پاسیو یا نورگیر محلی برای انتقال نور خورشید به داخل ساختمان ها

طراحان معمولا برای رساندن نور به فضاهای داخلی ساختمان که دسترسی به نور مستقیم ندارد، فضایی خالی در دل ساختمان طراحی میکنند که از طبقه پایین تا روی پشت بام کشیده میشود. این فضای خالی را پاسیو یا نورگیر میگویند.

نورگیر یا پاسیو میتواند در وسط ساختمان یا در یکی از اضلاع ساختمان ایجاد شود. از این فضا برای تهویه هوا هم استفاده میشود.

 

نورگیر (پاسیو)

             شکل 4 نورگیر (پاسیو)

نورگیر هوشمند روشنا چگونه نور را از طریق پاسیو یا نورگیر منتقل میکند؟

نورگیر روشنا از طریق آینه نور را به داخل فضای پاسیو هدایت میکند. نورگیر روشنا دارای دو نوع دو آینه ای و چند آینه ای است. در هر مدل یک آینه متحرک و یک یا چند آینه ثابت وجود دارد. آینه متحرک کار رهگیری نور خورشید را انجام می دهد و بازتاب نور خورشید را به آینه ثابت می تاباند. آینه ثابت که در بالای نورگیر نصب میشود نور دریافتی را به داخل فضای نورگیر میفرستد. این فرآیند باعث نور رسانی به فضاهای تاریک ساختمان میشود.

 

سیستم دو آینه ای نورگیر هوشمند روشنا

                 شکل 5 سیستم دو آینه ای نورگیر هوشمند روشنا

حالات مختلف بازتاب نور در نورگیر

نور بازتابی از آینه ثابت بالای سر نورگیر به فضای داخلی نورگیر را میتوان به چند حالت تنظیم کرد. اولین حالت میتوان نور را به دیواره نورگیر تاباند و بوسیله آن پنجره های داخل نورگیر را روشن ساخت.

حالت دوم میتوان مقداری از نور را به دیواره و مقداری از نور را به کف نورگیر تاباند در این حالت طبقات از نور بهره مند میشوند ولی طبقه پایین نور بیشتری دریافت میکند.

در حالت سوم نور را فقط به کف نورگیر هدایت میشود در این حالت گرچه فضای کلی نورگیر روشن میشود ولی نور بازتابی بیشترین تمرکز را روی طبقه پایین دارد.

 

حالات مختلف بازتاب نور در نورگیر ( پاسیو )

              شکل 6 حالات مختلف بازتاب نور در نورگیر ( پاسیو )

قسمتهای سیستم نورگیر هوشمند روشنا

  • آینه هوشمند متحرک :

آینه هوشمند متحرک کار دنبال کردن نور خورشید را بوسیله یک سنسور نوری انجام می دهد. این آینه بازتاب نور خورشید را به سمت آینه ثابت می فرستد. این قسمت هوشمند برای انجام این فرآیند از مجموعه مکانیکی شامل گیربکس، موتور و عملگر و مجموعه الکترونیکی، کنترلي، سنسورها و صفحات آینه ای بهره می برد.

  • آینه ثابت

این قسمت از سیستم دارای یک صفحه ی آین های ثابت و پایه و فریم می باشد. این آینه ثابت نور بازتابی از سیستم متحرک را به داخل نورگیر ( پاسیو ) هدایت میکند.

  • صفحات آینه ای نصب شده در نورگیر(داخل نورگیر سه حالت بازتاب نور نشان داده شود)

نور بازتابی از آینه ثابت، توسط این صفحات آینه ای به داخل اتاق تابانده میشود. این فرآیند نور خورشید را به سمت اتاق شما هدایت می کند. نصب این صفحات منعکس کننده در صورت تمایل مشتری انجام می شود.

 

صفحات آینه ای نصب شده در نورگیر (پاسیو)

                   شکل 7 صفحات آینه ای نصب شده در نورگیر (پاسیو)

انواع مختلف نورگیر هوشمند روشنا

تعداد آینه های سیستم نورگیر هوشمند روشنا در هر ساختمان بسته به موقعیت نورگیر در آن ساختمان تعیین میشود. سیستم روشنا میتواند دارای دو آینه، سه آینه یا بیشتر باشد. هر سیستم حتما دارای یک سیستم هوشمند متحرک است که در قسمت شمالی نورگیر روی پشت بام نصب میشود. این سیستم رو به جنوب نصب میشود تا در تمام طول روز قادر به رهگیری نور خورشید باشد.

اگر نورگیر در وسط ساختمان باشد سیستم دارای یک آینه هوشمند متحرک و یک پنل آینه ای ثابت است. این صفحه آینه ای ثابت روی سر نورگیر نصب میشود.

اگر نورگیر در انتهای ساختمان در ضلع شمالی ساختمان باشد، سیستم باید سه آینه ای باشد و یک آینه ای ثابت واسط به سیستم اضافه میشود.

شما میتوانید در این صفحه سیستم های دو آینه و سه آینه ای به کار رفته در پروژه ها را ببینید.

 

سیستم سه آینه ای نورگیر هوشمند روشنا

                 شکل 8 سیستم سه آینه ای نورگیر هوشمند روشنا

استاندارد طراحی نورگیر در ساختمان

سالن پذیرایی، آشپزخانه و اتاق فضاهایی از ساختمان هستند که میتوانند از طریق نورگیر، نورشان تامین شود. پذیرایی و اتاق به عنوان فضای اصلی و آشپزخانه به عنوان فضای فرعی شناخته میشود. ابعاد و اندازه نورگیر دارای استاندارد خاصی است که بر اساس مقررات ملی ساختمان تعیین میشود.

استاندارد و قاعده کلی میگوید که در واحدهایی با مساحت 200 متر مربع و بیشتر، حداقل مساحت نورگیر برای پذیرایی و اتاق (فضای اصلی) 12 متر مربع با حداقل عرض 3 متر است. این عدد برای آشپزخانه ( فضای فرعی) 6 مترمربع و عرض حداقلی 2 متر است.

در واحدهایی با مساحت کمتر از 200 مترمربع، مساحت نورگیر برای فضای اصلی 6 درصد مساحت است. این عدد برای فضاهای فرعی 3 درصد مساحت میباشد.

 

سبت مساحت نورگیر به مساحت ساختمان

         شکل 9 نسبت مساحت نورگیر به مساحت ساختمان

 

منافع حاصل از استفاده نورگیر هوشمند روشنا

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم بلند مرتبه سازی و کوچک کردن ابعاد نورگیر باعث کمبود نور در واحدهای ساختمان میشود. کمبود نور در طبقات پایین به مراتب بیشتر خواهد بود. استفاده از سیستمی که بتواند نورطبیعی خورشید را به این واحدها برساند فوایدی دارد:

  • افزایش ترشح هورمون سروتونین

خلق و خوی افراد رابطه مستقیمی با هورمون سروتونین دارد. نور خورشید باعث ترشح این هورمون و بهبود خلق و خوی انسان ها میشود. بنابراین در معرض نور خورشید قرارگرفتن میتواند باعث بهبود کیفیت زندگی شما شود.

 

افزایش هورمون سروتونین با تابش نور آفتاب

              شکل 10 افزایش هورمون سروتونین با تابش نور آفتاب

  • تنظیم ترشح هورمون ملاتونین و بهبود کیفیت خواب

هورمون ملاتونین، هورمونی است که به کیفیت خواب بهتر شما کمک میکند. با تابش نور آفتاب به اتاق ما در هنگام بیدار شدن از خواب ترشح هورمون ملاتونین کاهش میابد. کاهش این هورمون باعث سرحال شدن شما میشود.

این موارد بالا هر دو دلیلی است که وجود نور خورشید در ساختمان شما باعث بهبود کیفیت زندگی شما میشود.

  • بالا بردن ارزش ریالی ساختمان شما

شما هم اگر مالک یا سازنده یک ساختمان باشید که تعدادی از واحدهای آن با مشکل نور مواجه باشد، میدانید که فروش آن به مراتب از واحدهای پر نور بیشتر است. مشتریان نیز برای خرید آن قیمت کمتری پیشنهاد می دهند. حال اگر شما بتوانید راه حلی برای مشکل نور ساختمان بیابید علاوه بر ساده شدن فروش آن واحد، ارزش ریالی آن نیز کاهش پیدا نمی کند.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی با استفاده از نور خورشید در ساختمان

نبود نور در اتاق های ساختمان به خصوص در طبقات پایین باعث میشود که در طول روز مجبور به روشن کردن چراغ در خانه باشیم. انتقال نور خورشید به این واحدها در طول روز باعث صرفه جویی در مصرف انرژی میشود.

برای انتقال نور به واحدهای کم نور ساختمان که باعث افزایش ارزش ریالی آن و صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی میشود، میتوان از سیستم نورگیر روشنا استفاده کرد.

تفاوت نور اتاق در واحد تاریک ساختمان قبل و بعد از نصب سیستم نورگیر روشنا

استفاده از سیستم نورگیر هوشمند خورشیدی روشنا باعث ایجاد یک تغییر محسوس در واحدهای کم نور ساختمان میشود. انتقال نور طبیعی به اتاق های واحد کم نور باعث ایجاد تغییر در روحیه ساکنین ساختمان میشود.

 

قبل و بعد از نصب سیستم نورگیر هوشمند روشنا

               شکل 11 قبل و بعد از نصب سیستم نورگیر هوشمند روشنا

جمع بندی:

از جمله روش های انتقال نور خورشید به واحدهای تاریک ساختمان که متناسب با معماری ساختمان های ایران طراحی شده است، نورگیر هوشمند روشناست. این سیستم هوشمند به طور خودکار کار رهگیری و انتقال نور خورشید به داخل واحد را انجام می دهد. هوشمند بودن باعث میشود سیستم در طول روز از هرگونه تنظیمی بی نیاز باشد.

سیستم نورگیر هوشمند روشنا دارای یک قسمت هوشمند متحرک است. این کمک میکند تا حتی اگر قسمتی از پشت بام یا نورگیر سایه اندازی داشته باشید بتوان از این سیستم برای انتقال نور خورشید استفاده کرد.

بهبود خلق و خوی ساکنین واحدهای کم نور از جمله مهمترین مزایای استفاده از این سیستم در واحدهای کم نور ساختمان است.  این مورد با افزایش ترشح سروتونین و تنظیم هورمون ملاتونین محقق میشود.

شما هم اگر در خانه با نور کم زندگی میکنید یا در حال ساخت یک ساختمانی هستسد که برخی از واحدهای آن با مشکل نور مواجه خواهد شد، برای مشاوره با متخصصان مجموعه ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *